Wstęp
Polski rynek usług kosmetycznych uległ wyraźnym zmianom na przestrzeni ostatnich 25 lat. Kiedyś salony kosmetyczne w Polsce należały do spółdzielni państwowych narzucających jedną wąską ofertę zabiegów. Obecnie nasz rodzimy rynek urodowy jest jednym z najbardziej rozwiniętych w Europie! Jego wartość szacowana jest na ok. 1,4 mld złotych i wykazuje tendencję wzrostu na poziomie 10% rocznie.
Trudno podać dokładną liczbę obecnie działających salonów kosmetycznych, głównie z powodu różnego nazewnictwa (np. atelier urody, salon piękności, gabinet kosmetologiczny, salon pięknych stóp, SPA itd.) Jednak według statystyk w 2014 roku funkcjonowało nie mniej niż 10 000 szeroko pojętych salonów kosmetycznych. Pomimo dużej konkurencji panującej na tymże rynku, stale otwierane są nowe gabinety kosmetologiczne, czy salony urody.
Kolejną cechą charakterystyczną polskiego rynku usług kosmetycznych jest duża świadomość i wiedza klientów. Z tego względu wachlarz oferowanych usług jest szeroki i systematycznie rozwijany, a standardy bezpieczeństwa i higieny stale podnoszone.
Pytania i wątpliwości początkujących przedsiębiorców
Z naszego wieloletniego doświadczenia w zaopatrywaniu salonów kosmetycznych wynika, że początkujący przedsiębiorcy borykają się z problemami, które możemy podzielić na pięć głównych grup:
• Źródła finansowania – Skąd pozyskać środki na otwarcie gabinetu?
• Charakter działalności – Otworzyć gabinet stacjonarny czy mobilny?
• Profil gabinetu – Mój gabinet powinien oferować szeroki czy też wąski – wyspecjalizowany zakres usług?
• Kwalifikacje i kompetencje – Czy ja, bądź mój pracownik mamy odpowiednie kwalifikacje i wystarczające umiejętności?
• Sprzęt kosmetyczny – Jaki sprzęt wybrać na początku?
Postaramy się teraz odnieść się do poszczególnych grup problemów. Tak naprawdę, odpowiedź na żadne z powyższych pytań nie jest ani jednoznaczna, ani oczywista i w dużej mierze uzależniona jest od osobistych preferencji, zainteresowań oraz umiejętności osoby myślącej o otworzeniu salonu. Również konkurencja na rynku determinuje wiele, podejmowanych przez młodych przedsiębiorców decyzji.
Źródła finansowania – skąd pozyskać środki na otwarcie gabinetu
Otworzenie własnego salonu to inwestycja, która najczęściej zwraca się już w przeciągu pierwszego roku działalności. Kwota potrzebna na otwarcie własnego salonu kosmetycznego jest mocno uzależniona od charakteru działalności, profilu gabinetu, naszych kwalifikacji i kompetencji oraz od sprzętu kosmetycznego, w który zainwestujemy. Są to zatem kwestie, które omawiane będą w dalszej części artykułu, dlatego do finansów odnosić się będziemy przede wszystkim w poszczególnych tematach. Możemy jednak wstępnie przyjąć, że minimum potrzebne nam do podstawowego wyposażenia gabinetu to około 10 000 złotych.
Jeśli chodzi o źródła finansowania nowo zakładanej działalności, mamy kilka możliwości. Najlepiej oczywiście posiadać własne środki, jednak nie zawsze wystarczają one na pełne sfinansowanie działalności lub po prostu przedsiębiorca woli zostawić sobie pewne oszczędności na tzw. „czarną godzinę”.
Wtedy możemy ubiegać się np. o dofinansowanie z Urzędu Pracy dla osób bezrobotnych, które aktualnie może wynieść do 23 656,02 złotych. Jest to aktualna kwota, obowiązująca od 2 lutego do 12 maja 2015 roku. Powiatowe Urzędy Pracy nadzorują także rozdysponowanie środków z Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Każda osoba posiadająca aktualne orzeczenie o niepełnosprawności i status osoby bezrobotnej może ubiegać się o dofinansowanie w maksymalnej wysokości 59 140,05 złotych.
Kolejną możliwością są dotacje z Unii Europejskiej w ramach działania „Wsparcia oraz promocji przedsiębiorczości i samozatrudnienia”, które zawierają się w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki. Tutaj, górną granicą jest kwota 40 000 złotych.
Warto także pomyśleć o nisko oprocentowanej pożyczce. Jedną z opcji jest pożyczka udzielana do maksymalnej kwoty 78 853,40 złotych na okres max. 7 lat. Oprocentowanie tej pożyczki jest stałe i wynosi jedynie 2,25%. Jest ona udzielana w ramach programu rządowego „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie”, realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Niebawem ruszy „fundusz pożyczkowy dla kobiet”, który nadzorowany jest przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Pożyczka oprocentowana jest na 2% w skali roku, a maksymalna kwota którą można uzyskać to 40 000 złotych.
Już wkrótce w kolejnych artykułach poruszymy pozostałe aspekty związane z otwieraniem i wyposażeniem salonów w profesjonalne urządzenia kosmetyczne.
Zapraszamy!
Przeczytaj również
Laser diodowy – najlepsze urządzenie do usuwania owłosienia
Wyposażenie salonu kosmetycznego – w jaki sprzęt kosmetyczny zainwestować?
Lumiscan – multispektralne badanie, obrazowanie i diagnostyka skóry – numer jeden w Polsce
Dobry pomysł na serię artykułów! Szkoda, że nie trafiłam na takie kompedium przed otworzeniem własnego Salonu. Pozdrawiam!
Fajny artykuł! Dużo interesujących informacji zebranych w jednym miejscu. Z tymi dotacjami i dofinansowaniami jest niby wszystko ładnie pięknie, ale te formalności i załatwianie to prawdziwa katorga. Staram się właśnie o dofinansowanie z UP i zastanawiam się czy te wszystkie utrudnienia to jest niekompetencja czy jednak zła wola urzędasów!
Właśnie staram się o dofinansowanie z Unii. Liczę,że uda mi się otworzyć salon marzeń Artykuł dużo mi wyjaśnił i rozwiał wątpliwości.
Państwa opis jest naprawdę imponujący aby trzymać tak dalej.
Witam, czy moze mi ktoś odpowiedzieć jak wygląda sprawa na początku działalności? Boję się, że nie zarobię na czynsz… Jak to u Was wyglądało?
Też na początku trzeba zainstalować program komputerowy do zarządzania salonem żeby wszystko wiedzieć o klientach i zyskach.