Blog dla kosmetologów

Uncategorized

Otwieramy salon kosmetyczny. Część 2. Charakter działalności

Wstęp

W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie: Czy lepiej jest otworzyć gabinet stacjonarny czy mobilny? Prowadzenie zarówno stacjonarnego, jak i mobilnego gabinetu daje przedsiębiorcy wiele możliwości. Jednak, jak każda działalność gospodarcza wiąże się z pewnymi trudnościami i ryzykiem. Wybór charakteru działalności naszego gabinetu zależy od wielu czynników. Są to przede wszystkim: posiadane środki, konkurencja panująca na lokalnym rynku kosmetycznym oraz nasze predyspozycje.

W ogromnym uproszczeniu:

• Posiadane środki. Mniejsze – działalność mobilna, większe – działalność stacjonarna.
• Konkurencja. Jeśli znajdziemy lukę na rynku, bądź wiemy, że jest zapotrzebowanie na kolejny salon kosmetyczny – próbujmy otworzyć gabinet stacjonarny! Jeśli jednak rynek jest przesycony dobrze funkcjonującymi salonami kosmetycznymi – może warto byłoby spróbować czegoś nowego. Gabinety mobilne cieszą się w Polsce coraz większą renomą.
• Predyspozycje. Kiedy interesujemy się kosmetologią, ale nie chcemy rezygnować z dotychczasowej pracy, bądź zwyczajnie nie mamy czasu na poświęcenie kilkunastu godzin dziennie (naprawdę tyle czasu potrzeba żeby rozkręcić własny biznes) na prowadzenie i wyposażenie salonu kosmetycznego, idealnym rozwiązaniem będzie dla nas działalność mobilna. Jest to także genialny pomysł dla młodych mam, ze względu na elastyczny i uzależniony tylko od nas czas pracy. Natomiast kiedy własny salon stacjonarny jest naszym marzeniem i celem, do którego dążymy, to naprawdę warto zaryzykować. Taki charakter działalności daje o wiele większe możliwości rozwoju i zwrotu z inwestycji.

1. Gabinet stacjonarny

1.1 Możliwości

Otworzenie stacjonarnego gabinetu daje Ci pełną dowolność w wyborze profilu i wyglądu salonu. Nawet drobiazg może uczynić nasz salon miejscem pięknym i takim, w którym klienci będą czuli się komfortowo.

Nie bez znaczenia są także posiadane przez nas certyfikaty i dyplomy. Prowadząc salon stacjonarny możemy je wyeksponować, a przez to pokazać i potwierdzić nasze kwalifikacje zawodowe.

Tak naprawdę cała powierzchnia stacjonarnego gabinetu jest jego reklamą. Bardzo często klienci idąc ulicą i widząc ładnie prezentujący się lokal, zdają sobie nagle sprawę, że powinni skorzystać z usług kosmetycznych.

Salon stacjonarny daje także możliwość posiadania wielu sprzętów, a tym samym naprawdę szerokiego i urozmaiconego wachlarza usług. Stwarza to także możliwość utworzenia kilku niezależnych od siebie stanowisk. Jedno pracujące na kombajnie kosmetycznym, drugie na laserze, kolejne może zajmować pracownica zajmująca się zabiegami z zakresu manicure lub/i pedicure. Taki układ pozwala nam przyjmować klienta po kliencie, a nawet kilku jednocześnie! Jest to oczywiście sposobność do osiągania większych przychodów i co najważniejsze szybszego zwrotu naszych początkowych inwestycji.

Pamiętajmy, że w branży kosmetologicznej zarabia się przecież nie tylko na zabiegach, ale także na sprzedaży różnego rodzaju kosmetyków profesjonalnych. Przestrzeń lokalowa pozwoli nam na ładną ekspozycję asortymentu, który chcemy zaoferować naszym klientom.

Najważniejszą jednak kwestią jest renoma i zaufanie. Działalność mobilna dopiero raczkuje w Polsce i zdarza się, że jest kojarzona jedynie z młodą, dorabiającą sobie dziewczyną, malującą paznokcie w domach klientek. Według badań statystycznych klienci darzą większym zaufaniem salony stacjonarne i chętniej korzystają z ich usług.

1.2 Zagrożenia

Największą trudnością, na którą natrafimy otwierając stacjonarny salon kosmetyczny będzie zdobycie pieniędzy na start, ale także na pierwsze kilka miesięcy, kiedy salon może nie przynosić zadowalających nas zysków. Koszty lokalowe stanowią największy udział w co miesięcznych kosztach utrzymania gabinetu.

Prowadzenie działalności stacjonarnej podlega wielu regulacjom prawnym. Nie są one trudne do spełnienia, natomiast trzeba do tej kwestii podejść rozsądnie i solidnie. Pełne zaangażowanie w spełnienie wymogów, które nas obowiązują pozwoli nam pozytywnie przejść kontrolę inspektora sanepidu, a w przyszłości uniknąć ewentualnych problemów wynikających z zasad BHP.

Kolejną istotną kwestią jest wybranie dobrej lokalizacji i unikatowej oferty naszego salonu. Mogą to być albo nasze karty przetargowe, pozwalające się wybić na tle innych gabinetów, albo typowy gwóźdź do trumny. Trudno nam będzie ściągnąć klientów do salonu w nieciekawej (np. źle skomunikowanej) lokalizacji, którego oferta nie różni się niczym, od tych znajdujących się w centrum miasta.

2. Gabinet mobilny

2.1 Możliwości

Jeśli chcemy założyć działalność mobilną to na start potrzebujemy mniejszego wkładu niż w przypadku działalności stacjonarnej. Już za około 10 000 zł. możemy kupić wielofunkcyjny, mobilny kombajn kosmetyczny i przystosowaną do przenoszenia leżankę. Nie dotyczą nas także szeroko pojęte koszty lokalowe, czyli zarówno zakup lokalu (lub comiesięczne opłaty za wynajem), a także wystrój i umeblowanie.

Łatwiej jest także otworzyć gabinet mobilny niż stacjonarny, ponieważ obowiązuje nas mniej regulacji prawnych z wiązanych z takim charakterem działalności. Z tego też względu możemy potraktować nasz mobilny gabinet jako zajęcie dodatkowe, wykonywane oprócz tradycyjnego zatrudnienia.

Elastyczny czas pracy, uzależniony jedynie od naszych preferencji jest wręcz wymarzonym zajęciem dla młodych mam, które bardzo często mają problem ze znalezieniem pracy. Pozwala to także na dopasowanie się do zapotrzebowania zgłaszanego przez klientki, które same bardzo często nie mają czasu na odwiedziny w stacjonarnym salonie kosmetycznym.

Na polskim rynku profesjonalnych, mobilnych usług kosmetycznych panuje niewielka konkurencja. Dlatego jeżeli uda nam się świadczyć usługi na wysokim poziomie i przekonamy do swoich standardów klientki to jesteśmy wygrane. Na zachodzie Europy, tego typu usługi są niesamowicie prestiżowe i popularne. Nierzadko ceny usług świadczonych w domu czy w biurze są wyższe o kilkadziesiąt procent. Bardzo prawdopodobne, że takie zmiany będą miały miejsce również w Polsce.

Kolejną zaletą prowadzenia mobilnego gabinetu kosmetycznego jest możliwość nawiązania współpracy z innymi podmiotami, takimi jak hotele, centra fitness, SPA itd.

2.2 Zagrożenia

Największym utrudnieniem w prowadzeniu mobilnej działalności kosmetycznej jest konieczność dojazdu do klientów. Związane są z tym: wymóg posiadania prawa jazdy i samochodu, czas potrzebny na dojazdy oraz koszty z tym związane. Jeśli zdecydujesz się na otworzenie gabinetu mobilnego to potrzebujesz doskonałej organizacji logistycznej, aby punktualnie dojeżdżać na kolejne spotkanie, a także aby zoptymalizować koszty paliwa.

Działalność mobilną potrzeba dobrze rozreklamować i przekonać do siebie klientów. Musimy liczyć się także ze wstępnym brakiem zaufania, zwłaszcza jeśli chodzi o standardy bezpieczeństwa i higieny.

Oferta gabinetu mobilnego jest niestety mocno uzależniona od możliwości przenoszenia sprzętów i potrzebnych nam mebli. Istnieją oczywiście wielofunkcyjne kombajny kosmetyczne, ale trudniej będzie nam zaproponować na przykład laseroterapię. Lasery są najczęściej ciężkie i nieporęczne, co skutecznie utrudnia wprowadzenie laseroterapii do swojej oferty.

Podsumowanie

Dla większej przejrzystości szans i zagrożeń wynikających z prowadzenia gabinetu stacjonarnego lub mobilnego, postanowiliśmy zrobić zestawienie, informacji zawartych w poście, w postaci tabelki.

Gabinet stacjonarny

Gabinet mobilny

Zalety

Zalety

Możliwość utworzenia kliku stanowisk Mniejsze wydatki na start
Możliwość większych dochodów Brak kosztów lokalowych
Ładne wnętrza, przyciągają klientów Łatwiejsze rozpoczęcie działalności
Możliwość posiadania wielu sprzętów i szerszego wachlarzu usług Jako zajęcie dodatkowe
Wolność w wyborze wizji wyglądu i profilu salonu Elastyczny czas pracy
Mniejsza konieczność reklamowania się Prestiżowa usługa – dojazd do klientki
Miejsce na kosmetyki, które chcemy dodatkowo sprzedawać Niewielka konkurencja
Miejsce na pokazanie wszystkich certyfikatów salonu Możliwość nawiązania współpracy z innymi podmiotami
Można przyjmować klienta po kliencie Intymna, domowa atmosfera
Cieszy się większym zaufaniem Alternatywa dla zapracowanych klientów

Wady

Wady

Wyższe koszty prowadzenia działalności Konieczność posiadania prawa jazdy i auta
Większe ryzyko Czas potrzebny na dojazd do klientów
Większa inwestycja Koszty dojazdów
Więcej regulacji prawnych dotyczących prowadzenia działalności Potrzeba rozreklamowania działalności
Odbiór lokalu przez Inspektora Sanepidu Trudność w „przebiciu się“
Zła lokalizacja, może zniechęcić klientki Obawy klientów o niższe standardy higieny
Potrzeba unikatowej oferty Oferta uzależniona od możliwości logistycznych
Mobilne wyposażenie (urządzenia, meble) bywają ciężkie i nieporęczne

 

Przeczytaj również

Laser diodowy – najlepsze urządzenie do usuwania owłosienia
Wyposażenie salonu kosmetycznego – w jaki sprzęt kosmetyczny zainwestować?
Lumiscan – multispektralne badanie, obrazowanie i diagnostyka skóry – numer jeden w Polsce

komentarze: 35 Otwieramy salon kosmetyczny. Część 2. Charakter działalności

  1. Milka

    Prowadze gabinet mobilny od trzech lat. Mi taki rodzaj racy odpowiada najbardziej. Rzeczywiście na poczatku traktowana byłam jak “dziewczyna od paznokci”. Jednak wraz z rozwojem mobilnych usług kosmetycznych, zmienia się także podejście klientek. Mam już grupe stałych klientek, które bardzo sobie cenią domową atmosfere.

    Odpowiedz
    1. alicja

      cześć
      mam pytanie jakie zabiegi wyonujesz i najakim pracujesz sprzęcie ja również przymierzam sie do salonu mobilnego
      Ala

      Odpowiedz
      1. MILKA

        Witaj!
        najczęściej wykonuję peeling kawitacyjny, mikrodermabrazję, ultradźwięki, mezoterapię bezigłową, liposukcję ultradźwiękową i dermomasaż. Mój sprzęt jest polskiej produkcji, sprawdza się świetnie. Podaj swojego maila, prześlę Ci linka :)

        Odpowiedz
        1. Wiola

          Witaj,
          Planuje otworzyć gabinet. Czy mogłabyś napisać mi jakiej firmy kupiłaś sprzęt o którym piszesz?
          Pozdrawiam

          Odpowiedz
        2. Beata

          Witam, a czy mi też możesz przesłać z jakiego sprzętu warto skorzystać a co jet zbędne do mobilnego spa, jakie kosmetyki są dobre i czego unikać, planuje otworzyć mobilne DAY SPA pozdrawiam Beata
          szpelik@gmail.com

          Odpowiedz
    2. Roksana

      A jaką formę reklamy wybrałaś? Od niedawna również prowadzę mobilny salon, mam jednak problem z dotarciem do klientów. Nie bardzo wiem jaką formę reklamy wybrać.

      Odpowiedz
    1. Specjaliści Polskiego Blogu Kosmetycznego

      *Aksa

      Tak, również mobilne kosmetyczki, które założyły działalność gospodarczą, mają obowiązek posiadania kas fiskalnych.

      Pozdrawiamy!

      Odpowiedz
  2. Romina

    Moim zdaniem zdecydowanie lepszym pomysłem jest założenie gabinetu stacjonarnego. Co prawda jest to większy wydatek, ale niektórych zabiegów po prostu nie da się wykonać w domu klientki, chociażby przez to, ze sprzęty są za duże do taszczenia. Ja teraz kupiłam sobie na przykład urządzenie do wykonywania zabiegu infuzji tlenowej, bardzo dobra jakość sprzętu wiąże się ze sporym rozmiarem i proszę powiedzieć jak mam zaproponować ten zabieg u klientki w domu?:)

    Odpowiedz
  3. Anna

    Witam Anna.
    Jak wyglada sprawa z sanepidem w salonie mobilnym.Zamierzam rozpoczac dzialalnosc mobilna, i nie bardzo wiem pod co sie podpiac w dzialalnosci.

    Odpowiedz
  4. Gość

    Jestem kosmetyczką. Pracuję w jednym z salonów kosmetycznych we Wrocławiu, ale nie jestem zadowolona z formy zatrudnienia. Twój wpis skłonił mnie jeszcze bardziej w kierunku podjęcia decyzji o własnej firmie. Dzięki i pozdrawiam.

    Odpowiedz
  5. iskierka

    Witam, jestem już w trakcie zakupów sprzętu do usług kosmetycznych mobilnych i też mam problem z odpowiednim doborem dobrych urządzeń. Czy mogę prosić o tego linka o którym była mowa. Z góry dziękuję iskierka77.84@o2.pl

    Odpowiedz
  6. martunia

    Witam. zastanawiam się na założeniu działalności tylko nie wiem czy mobilną czy stacjonarną. Robię paznokcie metodami hybrydą i żelami. Usługi wykonuje w domu ale nie chciałabym przy działalności stacjonarnej dostosowywać pomieszczenia pod sanepid, dlatego zastanawiałam się nad Mobilną tylko czy przy takiej działalności mogę robić usługi tylko u klientek (mobilnie) czy mogę robić je w domu

    Odpowiedz
  7. Marta Marta

    Witam, Ja też będę wdzięczna za linka (m-skrzypacz@wp.pl) mam parę pytań odnośnie działalności mobilnej, jeśli ktoś ma czas na odpowiedzi na moje pytania, proszę o kontakt mailowy. Pozdrawiam Marta

    Odpowiedz
  8. Kasiek

    Witam , ja również mam parę pytań i chciałabym się troszkę więcej dowiedzieć o mobilności , jeżeli któraś z Was byłaby chętna i powiedziała jak to działa to proszę o kontakt na maila kate2811@interia.pl . z góry dzięki , pozdrawiam Kasia

    Odpowiedz

Zostaw komentarz